LYS-tasoituksesta ja FinRatingista

Kilpailun tiivistyessä ja lähtöjen lisääntyessä oma LYS-tasoitusluku saa luonnostaan  enemmän huomiota. LLV soveltaa keskiviikkokilpailuissa tasoitusta niin, että kaikilla olisi mahdollisuus osallistua ja että se antaisi jokaiselle mielekkään mahdollisuuden kilpailla hyvällä mielellä ilman turhaa byrokratiaa.

Käytämme viimeisintä saatavilla olevaa FinLYS- lukua niin, että se voidaan dokumentoida ja verifioida. Jos lukua ei ole, kilpailupäälliköt laskevat vastaavan veneen luvun joka näyttää soveliaalta. Kerhon kilpailuissa annetaan hyvitys edellisenä iltana pois jätetystä spinaakkerista (-0,3) ja vielä lähtöviivalla yksinpurjehduksesta (-0,1). Muita vähennyksiä ei lasketa (fokka, taittuvalapainen potkuri jne.). LYS-tasoitussääntö on maakohtainen ja esim. Ruotsissa ja Norjassa on omat taulukot. LYS korvasi aikoinaan Scandicup-säännön helpompana ja tavoitteena huomioida paremmin veneiden suorituskykyjen erot. LYS oli vallankumouksellisesti tilastollinen, eli venetyypin hyvät sijoitukset nostivat kerrointa (vrt. Golf -tasoitus). Jossain vaiheessa vuosituhannen vaihteen tienoilla siitä luovuttiin ja taulukkojen tasoitusarvot jäivät pysyviksi kertoimiksi. Edellä mainituista syistä (maakohtaiset taulukot, tilastollinen soveltaminen, siitä luopuminen ja erilaiset vähennykset) verkosta on mahdollista löytää samalle veneelle useita tasoituslukuja.

Vuodesta 2021 LYS-taulukoita ylläpitävä Avomeripurjehtijat ry on siirtynyt käyttämään uutta FinRating – järjestelmää. Se perustuu kansainväliseen tietokantapohjaiseen veneiden todellista vauhtipotentiaalia paremmin kuvaavaan ORC-sääntöön. Tietokannassa oli vuonna 2021 yli 96.000 mittakirjaa. Tietokannan venekohtaisten mittojen perusteella tuotetaan ohjelmallisesti mittakirja, joka kuvaa mahdollisimman tarkasti veneen todellista vauhtipotentiaalia. Muutoksen aikaan saamisessa näyttää kuitenkin olleen useita hidastavia tekijöitä. Siitä huolimatta mm. naapuriseura Kivenlahden venekerho on jo soveltanut sitä  muutaman vuoden Tiistaikilpailuissaan.
Olemmekin päättäneet siirtyä ensi talven aikana myös siihen, vaikka kilpailumme ovatkin pienimuotoisempia ja rennompia hyvän tuulen kisoja. Etuna on tarkka ja yksiselitteinen tasoituskerroin eri olosuhteissa. Haittana on tarve mittatodistukseen, sen (pieni) kustannus ja lisääntynyt hallinta. Esim. eri tuuliolosuhteissa on eri tasoitusluvut käytössä.

Aiheeseen paremmin tutustumiseksi on tarkoitus järjestää tilaisuus syksyllä aiheesta ja antaa jäsenille aikaa hankkia mittakirjat talven mittaan. Parhaimmillaan yleisimmille venetyypeille mittakirja on vain tietokannasta ajettava todistus.

Nähdään radalla,

Jussi Kari
jussi@laurinlahdenvenekerho.org
Signal: Jussi K